Recept

Min första chiapudding

Jag är alltid sist på bollen när det gäller att testa på nya mattrender, men bättre sent än aldrig sägs det ju. Häromdagen testade jag chiapudding för första gången och nu är jag så frälst att jag aldrig mer kommer vilja äta något annat varken till frukost, mellanmål, lunch, middag eller kvällsmat.

Är man lite känslig för slajmiga konsistenser så skulle jag kanske inte rekommendera chiafrön att göra pudding av, för det blir en rätt slajmig konsistens i brist på ett bättre ord. Men eftersom det är ett litet superfrö så har jag fullt överseende för att puddingen inte får den geléaktiga konsistens som vi är vana vid att puddingar brukar ha. Varför är detta frö så bra då? Det innehåller omega 3, protein, fibrer och en drös mineraler. Här finns lite mer att läsa om det.

Här är mitt favoritrecept än så länge!

♦ ♦ ♦

Chiapudding med jordnötssmör och björnbär

1 portion

3 msk chiafrön
2,5 dl cashewnötsmjölk eller kokosmjölk
1 msk kakao
1 msk jordnötssmör

Björnbär till topping

Gör såhär:
Om du använder hela chiafrön så bör du mortla/krossa chiafröna lite lätt innan för att kroppen ska kunna tillgodose sig alla nyttigheter. Blanda alla ingredienser väl. Alla chiafrön ska vara blötlagda och jordnötssmöret och kakaon ska lösas upp helt. Häll allt i ett glas och ställ in i kylen minst en halvtimme. Ju längre puddingen står kylt, desto fylligare konsistens. Jag brukar låta den stå inne över natten.

Nu till det viktigast av allt. Det är björnbären som gör denna pudding himmelsk! Aldrig trodde jag väl att björnbär skulle passa så bra till en jordnötig och lite salt chiapudding, men denna kombo är oslagbar. Lova att inte skippa björnbären om ni gör detta recept.

♦ ♦ ♦

Ät och njut! Mitt bästa mellanmål någonsin.

Psst! Glöm inte skeden. Det gjorde visst jag när jag fotograferade puddingen…

Du kanske också gillar

Inga kommentarer än

Skriv en kommentar