Vardag

Får du inte näringsbrist?

Jag får frågan får du inte näringsbrist? väldigt ofta när jag berättar att jag äter vegansk kost. Så ofta att jag inte längre orkar förklara eller försvara mitt kostval. Givetvis ställer de flesta frågan av ren omtanke, men det är onekligen lite oroväckande att gemene persons kunskaper om kost är så pass låg att man bara antar att en vegan riskerar att få näringsbrist. Näringsbrist beror främst på en ensidig kost och inte för att kött och mejerivaror utesluts.

När jag för ett par månader sedan hörde jag talas om företaget Werlabs, ett företag som utför hälsokontroller och blodanalyser, blev jag lite lockad att ta reda på hur min veganska kropp faktiskt mår. Eftersom jag inte vill belasta sjukvården i onödan, jag är ju fullt frisk av vad jag vet om, så uppskattar jag verkligen möjligheten att kolla upp sitt hälsotillstånd på annat håll. När Werlabs erbjöd Linköpingsbor en redig rabatt på sin mest omfattande analys kunde jag inte bli att nappa på erbjudandet för att stilla nyfikenheten.

Att ta prover med Werlabs var jättesmidigt. Efter tolv timmars fasta över en natt gick jag till en helt vanlig mottagning där en snäll sköterska tog hand om blodrädda mig på bästa sätt. Redan dagen efter fanns resultaten inne och efter ytterligare någon dag hade jag även fått ett läkarutlåtande om mina resultat.

Och vet ni vad? Alla värden såg jättebra ut. Alla de vitaminer och mineraler som ingick i proverna låg på bra nivåer. Jag kan bara konstatera att min veganska kost inte har påverkat min kropp negativt. Snarare tvärtom. Det är fint att jag numera kan referera till detta för att sticka hål på en av de fördomar som florerar kring veganer.

Men! En viktig sak att ha i åtanke är att veganer löper stor risk att få brist på vitamin B12. Vitamin B12 tillverkas av bakterier i djurens kroppar och förekommer därmed inte naturligt i vegetabiliska livsmedel. Jag äter vegansk vitamin B12 som tillskott och under vinterhalvåret äter jag även vegansk D-vitamin, vilket man bör göra oavsett kostval eftersom vår hud inte tar upp D-vitamin från solljuset under vinterhalvåret. Men de dagar vårsolen är framme försöker jag fylla på D-vitamindepåerna på naturlig väg istället, som när jag alldeles nyss tog en promenad till biblioteket bländad av solen. Helt underbart.

Du kanske också gillar

3 kommentarer

  • Svara
    Pia
    20 april 2016 av 15:31

    En före detta vän (ja, hon stod inte ut med mig sedan jag slutade äta kött samt gav mitt barn vegetarisk kost) frågade på fullaste allvar om inte jag behövde hälla köttpulver (!) på mitt barns mat?!? Höjden av dumhet.

    • Svara
      Matilda
      21 april 2016 av 10:32

      Alltså, blir helt mållös… Vilken idiot, rent ut sagt.

  • Svara
    Josefin
    23 april 2016 av 11:45

    Åh det där är ju någonting jag skulle vilja göra också! Även fast jag bara ser migsjälv som ”vardagsvego”. Jag tänker att alla borde må bra av att hålla koll på sig själva 🙂

  • Skriv en kommentar